Šiame
straipsnyje tyrinėjamos paslaptingosios Jėzaus gyvenimo pusės – tema, dominanti
šiandienos pasaulio žmones. Šioje straipsnio dalyje ieškosime atsakymo į pirmąjį klausimą:
1. Ar nekaltas Jėzaus prasidėjimas yra tiesa?
Pagal apaštalų
tikėjimą, kuris yra bendras ir katalikams ir protestantams, Jėzus prasidėjo iš
Šventosios Dvasios ir gimė iš skaisčiosios mergelės Marijos. Tai yra mažų
mažiausia, kuom turėtų tikėti kiekvienas tikras krikščionis.
Nors Mato
Evangelijoje galime rasti jo gimtinėje gyvenusių žmonių užrašytus žodžius: “Šis asmuo (Jėzus) greičiausiai yra staliaus
(Juozapo) sūnus. Jėzaus motina greičiausiai yra Marija, o Jokūbas, Juozapas,
Simonas ir Judas yra jo broliai.” Romos katalikų bažnyčia, siekdama
parodyti Jėzaus dieviškumą ir jo motinos Marijos “amžinąją skaistybę”, moko,
kad tie “broliai” buvo Jėzaus pusbroliai.
2002 m. balandžio
mėnesį Izraelyje padaryti archeologiniai atradimai, privertė suabejoti šia Romos
katalikų doktrina, kai ant vienos I-ojo amžiaus kapavietės laidojimo dėžės buvo
rastas šokiruojantis užrašas: “Jokūbas.
Juozapo sūnus ir jaunesnysis Jėzaus brolis”. Vis dar tebesiginčyjama, ar ta
kapavietė tikrai Jėzaus brolio. Tačiau, jei pasitvirtintų, kad Jėzus iš tikro
turėjo jaunesnįjį brolį, tai verstų suabejoti ne tik jo motinos Marijos “amžinąja
skaistybe”, bet ir nekaltu Jėzaus prasidėjimu.
Esenų sektoje iki vedybinis nėštumas buvo
vadinamas “nekaltu prasidėjimu”
Nekaltu Jėzaus
prasidėjimu verčia abejoti ne tik archeologiniai atradimai, bet ir vedybų
papročiai būdingi esenams - religinei bendruomėnei, kuriai priklausė Jėzaus
motina Marija. Esenų sektai buvo būdingas kolektyvinis gyvenimo būdas, panašus
į vienuolyno. “Negyvosios Jūros
rankraščiuose (ritiniuose)”, kurie XX a. penktame dešimtmetyje surasti Kumrane
(Izraelio teritorija), galima rasti gana detalų esenų kasdieninio gyvenimo
aprašymą. Ten minima, kad esenų bendruomenės nariams, paskelbus apie jų
planuojamas vedybas, buvo leidžiama turėti lytinius santykius, o formali
vestuvių ceremonija dažniausiai būdavo rengiama nuotakai jau esant trečiame
nėštumo mėnesyje. Kitaip tariant, buvo įprasta, kad vestuvių metu nuotaka jau
laukėsi. Nors susižadama būdavo net keleri metai prieš paskelbiant apie
vestuves ir susižadejimo laikotarpiu lytiniai santykiai buvo draudžiami, buvo
porų, kurios nesilaikydavo šių draudimų ir to pasekoje nuotaka jau būdavo
nėščia dar prieš paskelbiant apie planuojamas vestuves. Tokiais atvėjais būdavo
garbės reikalas naudoti išsireiškimą “nekaltas prasidėjimas”. Tai leidžia
numanyti, jog ir Jėzus gimė iš įprastinių, to meto esenams būdingų, santuokinių
ryšių (žr. pastabą).
Kaip Budos Šakjamunio didybės ir tikėjimo jo mokymais nesumažina budistų abejonė Gautamos Sidhartos gimimo versija (sakoma, kad jis gimė iš savo motinos Majos dešiniojo šono), taip ir Jėzaus didybės neturėtų sumenkinti žinojimas, kad jis prasidėjo žmogui įprastu būdu, ir gimė to meto įprastoje santuokinių poroje.
Pastaba: reikia pastebėti, jog tiktai Mato ir Luko Evangelijose
minimas “nekaltas prasidėjimas”, kai tuo tarpu jis neminimas nei Jono, nei
Morkaus Evangelijose, nei kituose rašytiniuose dokumentuose).
Skaityti tęsinį, spauskite čia